17 november 2008

Greta, pynt och kanelbullar

Idag har jag på min lediga dag promenerat 1 1/2 timme ute i solen och den svinkalla luften. Jag styrde mina steg mot Skogskyrkogården, detta världsarv som ligger runt knuten och vars gräs jag bara beträtt en endaste gång i genomfartssyfte. När jag så kom till ingången tittade jag lite på kartan och upptäckte att Greta Garbo ligger begravd där. Hennes grav kan jag ju kanske besöka, om jag har vägarna förbi för det var ju trots allt en strosande promenad som inte var menad att ha ett ordentligt mål. Men nu föll det sig ändå så att jag råkade svänga lite här och svänga lite där, och sen stod jag framför hennes grav. Den var som upphöjd över de andra och hade två bänkar brevid sig och två rätt stora rektangulära gravljushållare (för flera stycken alltså..) på vardera sidan.
Det var fint. Jag gillar Skogskyrkogården, det är skog överallt och det är trevligt. Jag skulle nog vilja bli begravd där.
Efter att ha hälsat på G så gick jag runt lite till och fastnade i kvarter 17 studerandes olika mindre gravar. Många som hade dött ganska nyligen och ganska många som dog unga. Eller typ i olyckor och sånt. Det var ett gäng som var rejält pyntade och det var dom jag fokuserade på. Lite tragiskt med vissa, typ en bebis som knappt blev ett år. Eller, alla är ju tragiska men vissa känns värre. Unga och sånt. Eller typ som en grav som var en mamma och son i samma som hade ett kort brev från dottern/systern brevid sig. Verkar ju varit någon olycka eller nåt.

Sen har jag lagat mustig soppa, grönsaks-/linssoppa. Och bakat kanelbullar. Nu väntar jag på att dom ska svalna lite så att jag kan packa in dem och gå och lägga mig. Så jävla trött.
M ligger redan i sängen och det låter som om hon sover..

Dags nu!

Inga kommentarer: