16 februari 2009

Jaa...Konstfack ja..

Jag gör som min vän K eftersom jag inte kunde sagt det bättre själv; hänvisar till vad andra skrivit.
Widham säger, och jag håller med:

"
1) Är det filmande bombandet av en tunnelbanevagn konst? Det tycker i alla fall jag.

2) Är det brottsligt även om det är konst? Tveklöst ja. Att hävda att något är konst kan inte utgöra ett “slippa ut ur fängelse”-kort. Lägger till:Samma svar även om frågan varit tvärtom.

3) Är det rätt eller fel? Den här frågan är svårast och intressantast. Den kan vi förmodligen inte svara på en gång för alla. Det beror på vad konstnären uppnår med konstverket. Det kan vara så att konstnären upplever att det han uppnådde gör att det är rätt samtidigt som vi i omgivningen tycker att det är fel.

4) Vem ska betala? Här går meningarna isär. Har konstfack ansvaret eller den enskilde konstnären. Jag måste säga att jag verkligen hoppas att konstfack inte kommer att betala detta. Det ska naturligtvis konstnären själv göra. Man slutar inte vara ansvarig för sina egna handlingar bara för att man är inskriven på en konstskola. "