18 oktober 2008

Papa, gin&tonic och undergångskänslor

Gårdagen var lite galen.

Jag och M var på middag i Gamla Stan hos Frida. 12 kacklande brudar, chevretoast, pasta, pesto, vitlök, fetaost, smarrig efterrätt och asgott kaffe. Och då menar jag asgott kaffe. En del vin och gin&tonic slank också ner under kvällens gång. Kan inte bli bättre!

Sen framåt halv 4 när vi skulle ta oss hemåt med den underbara kollektivtrafiken som så fint går dygnet runt på helger nu för tiden flippade saker ut lite.

Först blev jag klämd på bakifrån när jag gick upp för trappan av nån lockig kille som "bara skämtade lite". HA. HA. Jävligt kul. Han omvärderade förhoppningsvis sitt beslut efter en liten utskällning.
Sen väl uppe på perrongen var det en liten konstig undergångsstämning. En snubbe trillade ner på rygg på spåret (som tur var var han rätt packad så han slog sig nog inte så mycket eftersom musklerna slappnar av. och ja, han kom upp igen.). Sen var det nån tjej som satt på bänken och kräktes och grät. En kille som såg ut att vara mitt i en panikattack och en kille med blåtira som precis hade blivit dumpad av sin tjej och pratade högt och grät i sin mobil.
Sen var där två lustiga tjejer som storleksmässigt såg relativt vuxna ut, men på något konstigt sätt såg båda ut att vara typ 12 år gamla..på nåt slags dockaktigt sätt, men inte det där sockersöta docksättet. Den ena gjorde en underlig dans en timme senare..

Anledningen till att det blev en timme senare trots att det stod "Farsta Strand 6 minuter " när vi anlände:
Något slags "ordningsproblem" på spåret söderut mellan Gamla Stan och T-centralen,
Först tänkte jag att det var någon som traskade omkring där (hänvisning uppåt i texten för att förstå denna slutsats) men sen blev det lite konstigare..
Första att anlända i uniform var ordningsvakterna från Connex. Sen kom brandmännen. Och ambulanssjukvårdarna. Och polisen.
Ja ni fattar pådraget. Brandmännen gick ner i en av tunnlarna och var borta ett bra tag, säkert 30 min. sen när dom kom tillbaka erbjöds ingen lösning på händelsen.
Och hela tiden tunnelbanehögtalarrösten:
"Meddelande till trafikanter: Vi har för närvarande stopp i trafiken från Gamla Stan och söderut pga ett...(konstpaus)..orningsproblem. Alltså stopp i trafiken pga ordningsproblem."
Man började ju tro att det var nån som hade blivit påkörd, hoppat eller så. Efter dryga timmen (mer egentligen) bestämde vi oss för att ta en taxi. Det konstigaste var precis innan vi gick och högtalarrösten var en annan: "Meddelande från Polisen: ..(nånting, nånting, jag inte minns)..den så kallade gärningsmannen ligger kvar på plattformen"..VA?
Man fattar ju ingenting!

Vad var det som hände? Jag vet fortfarande inte..


Synd också att ingen av de ditkallade uniformerna hade värdighet att gå fram till tjejen på bänken och fråga hur hon mådde där hon satt mindre än 20 meter bort och grät och såg ensam ut under hela timmen.
Den enda var en kille som satte sig brevid henne (han såg nog inte kräkset för han satte nästan fötterna i det) och puttade lite på henne med armbågen.

En annan sjuk grej är att Papa Dee är den "kända folkkära artisten" som tros ha misshandlat sin tjej som tidningarna har dreglat över den senaste tiden.
Det trodde jag inte måste jag erkänna. Han är en person som jag ändå har lite respekt för.
Han är ju inte dömd än dock, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Trodde nog mer att det var typ Tommy Körberg eller nån i den stilen..typ som är lite mer dramatisk.

1 kommentar:

Kristofer sa...

Hahaha, man måste älska tunnelbanan. Totalt armageddon efter 22:00.