22 oktober 2008

Känner mig jävligt kulturell ibland..

Igår, efter att ha ätit en stadig middag sjögrässtrut, hade jag lite tid att fördriva i väntan på M och sällskap till replokalen (hon har enda nycklarna).
Började vid Slussen och vandrade lite långsamt bortåt Mariatorget, ringde M och kollade om hon var på väg, men nej det var hon inte. Jag bestämde mig för att gå in någonstans eftersom det inte var så tilltalande väder att vandra omkring i.
Det gick upp för mig hur svårt det är att slå ihjäl tid när man inte har några pengar och det är kallt ute. Speciellt där i krokarna. Till slut så hamnade jag in på ett litet galleri med en liten fotoutställning av nån fransk snubbe som jobbade på Millesgården och fotade med nån gammal 25-kronors-plast-kamera. Precis i min smak och vad jag var sugen på. En del bilder var riktigt schyssta, men det var ganska många som inte var något speciellt också. Han har tydligen gett ut någon bok också och bläddrade man i den så var det en hel del som var rätt likriktat. Men sen så var den ju på samma tema som utställningen också..Hette nånting om att skulptera med bilder eller nåt sånt, minns inte riktigt men har en liten lapp hemma.
Det var bland annat bilder på skulpturer..(ironin är slående). Det var trevligt i alla fall.

Efter en stund där inne och lite konversation med galleriägaren fanns det inte så mycket kvar att hämta så jag gick vidare. Fortfarande med tid att slå ihjäl kom jag bara till dörren brevid. Bokantikvariat! Tyvärr inga pengar som sagt, men det fanns en del skojiga böcker. En illustrerad bok från ca 40-talet med inriktning sport. Här beskrevs de olika folkliga och mindre folkliga sporterna i ord och bild. Ingen bok jag skulle köpa, men den var rätt kul att bläddra och slötitta i lite. Sen undrade innehavaren av denna damm-/bokgrotta om jag letade efter något speciellt för han var tydligen bortbjuden. Nej det gjorde jag ju inte, så jag gick.

Ner i tunnelbanan och i rulltrappan ner ringde M och sa att hon tagit tåget från slussen, så jag hoppade på det som kom och där i andra vagnen satt hon.

En bandmedlem kort så bjöd Liljeholmen först inte på det bästa repet, men efter några timmar började det släppa lite, det blev ordentligt mer funk än vanligt.
Alla (okej, inte alla men nästan..) låtar i funkversion, och lite härlig gammal rock n' roll.

Kvällen blev sen och shit vad trött jag är idag, vaknade dessutom två-tre gånger inatt.
Suck.
Nu sitter jag på jobbet och väntar på att gå på möte klockan 15:30. Annars är typ allt jobbande avklarat, men mötet är obligatoriskt..

Inga kommentarer: